מתנדבים

המתנדבים למען העם

פתאום קם אדם בבקר ומחליט להתנדב. מה הסיבות שהוא  בוחר להתנדב? לקבל על עצמו והתחייב להגיע למקום עבודה באופן קבוע, לבצע מטלה או מטלות שקבעו עבורו ללא קבלת תשלום.

אנשים בוחרים להתנדב כדי :

  • לעבוד בתחומים מעניינים, מעבר לעיסוקיהם ביום יום.
  • להמשיך ולהרגיש כאדם יצירתי שתורם לחברה.
  • לצאת מהבית ולפגוש אנשים נוספים מעבר לתחום של המשפחה והחברים.
  • אלטרואיזם – תרומה היא חלק מה  DNA של המתנדב.

מעניינת יותר היא הבחירה בסוג ההתנדבות – מדוע מגיעים המתנדבים לארגון או עמותה זו ולא אחרת? מדוע בוחרים בנושא מסוים? מה הסיפור שהארגון מציג שמעורר אותם להתנדבות?

  • יש מתנדבים שבוחרים  לנצל את הכישורים, והידע  והניסיון שרכשו כדי לעזור לארגונים ועמותות.
  • אחרים בוחרים את תחום ההתנדבות על פי הנושאים שמעניינים אותם ומחפשים ארגונים שעוסקים בנושאים אלה.
  • אנשים רבים שמגיעים להתנדבות מספרים כי תמיד רצו לעסוק בנושא מסוים אבל החיים, דרישות הפרנסה והמשפחה, לא אפשרו להם להקדיש זמן לנושא. עכשיו הם רואים בהתנדבות גם עזרה לאחרים וגם התפתחות אישית.  

ארגון שמחליט לצרף מתנדבים ולשלב אותם בעשיה , צריך לדעת שהוא לוקח על עצמו משימה בעלת משמעות. שילוב מתנדבים בתוך פעילות הארגון דורשת עבודת הכנה בשיתוף עם כל העובדים. ההצלחה של אימוץ מתנדבים בארגון תלויה בקבלה של כל העובדים את המתנדבים והבנה, שעל אך שהמתנדבים  לא מקבלים שכר על פועלם יש להם חלק מאד חשוב בהצלחת הארגון.

הפעלת מתנדבים דורשת הרבה תשומת לב לעבודה מולם וההצלחה תלויה במחוייבות הארגון לנושא.

פעילות רצויה כוללת:

  • מינוי  אחד העובדים (כמובן גם עובדות) שיהיה אחראי על הפעילות של המתנדבים ולשמש כאיש קשר
  • להגדיר בדיוק לאיזה משימות מקצים מתנדבים, מספר המתנדבים לכל משימה, ואילו מרכיבי אישיות נדרשים מהמתנדבים בכל משימה.
  • "דף קשר" של המתנדבים. כך כל מתנדב יודע מראש מה הם שעות העבודה שלו, מה פעילות הספציפית ואם אפשר גם לסדר מקום ישיבה קבוע.
  • קבלת פנים חמה כאשר הם מגיעים לעבודה של האנשים שעובדים איתו, כך שירגישו חלק מהחבורה.
  • להאיר את עיניהם של המתנדבים  כיצד העבודה שלהם תורמת להצלחת הארגון ומה התרומה הייחודית שלהם במארג העובדים והפעילויות.
  • לתת למתנדבים  להרגיש "בבית" בארגון, לשתף אותם בחזון של החברה, במידע על ההצלחה וכו'. כיוון שחלק מהמתנדבים מחפשים את החברה והשייכות, חשוב שהם ירגישו חלק מהארגון וצוות העובדים. דברים קטנים יכולים – להזמין אותם לאכול יחד עם העובדים ארוחת צהריים, לשתף אותם בשיחות המסדרון, לברך אותם בימי ההולדת, חתונות הילדים, הולדת נכדים וכו'. הדברים הקטנים הפשוטים הם יכולים לקבוע את שביעות הרצון של המתנדבים לחסד או לשבט.

בימים אלה של רשתות חברתיות זמינות בעלות "רייטינג" גבוה  לשביעותה רצון של המתנדבים של משקל חשוב בהצגת הארגון לציבור הרחב. מתנדב מרוצה הוא שגריר טוב לארגון ולמטרותיו, מתנדב מאוכזב יכול להזיק ויהיה קשה מאד לתקן את הנזקים.

 

כתיבת תגובה